transmongolie.reismee.nl

Een paar dagen Moskou(d)

Als we kijken wat onze trip naar Moskou kenmerkt, dan zijn het de felle buien, regen en hagel, afgewisseld met ook weer felle opklaringen. En dan vooral die snijdende wind erbij. Op het rode plein gaf dat ´s avonds een gevoelstemperatuur van onder het vriespunt. Brrrr, hadden we niet op gehoopt, hoewel we er wel op waren gekleed. Hoewel we wel wisten dat het zou gaan regenen, overviel de plotselinge kou ons wel. Is ook niet gek na een warme zomer. En vooral Milou die vorige winter in Azië heeft gezeten, kwam deze kou wel extra hard aan. Tussendoor even opwarmen met een kop koffie en weer verder.

Maar dat ieder nadeel ook z´n voordeel heeft werd ons ook wel snel duidelijk. Want Moskou heeft een werkelijk fantastische Metronetwerk, dat zijn weerga in de wereld niet kent. Niet voor niets hebben we de eerste dag dan voor een heel groot deel onder de grond doorgebracht. Was ook absoluut niet zo erg. Ten eerste omdat de temperatuur hier aanmerkelijk hoger lag dan boven de grond. En ten tweede dat Moskou gezegend is met werkelijk fantastische metrostations.

Zaterdag kochten we bij aankomst twee passen die drie dagen geldig zijn. Voor € 6 per persoon kunnen we daarmee drie dagen lang onbeperkt gebruik maken van het openbaar vervoer. En wat een immense logistieke planning. Niet een keer hebben we langer dan twee minuten gewacht op een rijdende metro. En meestal hadden we zelfs geen tijd om op het perron stil te staan.

We hadden al over de ondergrondse wereld gelezen op internet. Maar in het echt was het zeker niet minder. Mozaïeken, schilderijen, bronzen beelden, kroonluchters, teveel om op te noemen. Het was ook niet erg moeilijk om zo lang onder te grond te vertoeven. Milou had wat moeite met de enorm diepe roltrappen. Die waren echt giga! Wel eens gehoord van hoogtevrees op een roltrap? Hier is dat mogelijk!

En toch moet je weer een keer naar boven. Via het Metrostation Teatralnaya kom je bij de Opstandelingenpoort. Als je hier doorheen kijkt, zie je in de verte de Sint Basiliuskathedraal al. Een beetje Disney-achtig gebouw. We hebben het geluk gehad dat de kathedraal op maandag open was. En ook het geluk dat in de kathedraal een vijf stemmig mannenkoor zong. Wat een stemmen en wat een akoestiek. De kers op de taart!

En  natuurlijk zijn we ook binnen de muren van het Kremlin geweest, een kijkje binnen het politieke machtscentrum van een wereldstaat. Gelukkig merken gewone stervelingen niets van een koude oorlog. De afsluiting van drie dagen Moskou komt morgen. Inpakken en op weg naar het treinstation Yaroslavsky. Daar vertrekken we rond twee uur in de middag. Op weg naar onze eerste stop na de Oeral, Yekaterinburg. Gaan we daar weer verder met de blog. Oh ja, de eerste foto’s staan al op evertfeenstraopreis.com

Tot over een paar dagen!

HENNY

Op de tablet van pa reageer ik op jullie verhaal en mooie foto,s. Heerlijk avontuur!!!
Geniet samen!!!!